onsdag 8. september 2010

Skole


Skrevet 7 September. 
Akkurat nå er klokken kvart over 12 og jeg burde vært i seng for lenge siden ettersom jeg har engelsk klokken 7 i morgen tidlig. Det høres kanskje tidlig ut, men når du tenker på at jeg bor på skolen og at jeg derfor ikke trenger å stå opp før halv 7 +  at jeg slutter ett hver dag, høres det kanskje ikke så verst ut allikevel?

Grunnen til at jeg ikke har lagt meg enda er todelt. Først leste jeg ”Grendel” til engelsken. Alle som tar Engelsk A1 måtte lese den til første time, og selvfølgelig var  jeg ikke ferdig før nå. Det har oppstått et nytt verb på Campus, nemlig ”to Grendle”. For eksempel ”Hey, have you seen Marie?” ”Yeah, I think she’s in the library Grendeling.” ”Shit, man, I need to Grendle too. See ya”

I <3 Grendel..

Da jeg var ferdig med boka hadde jeg egentlig tenkt til å gå å legge meg, men jeg tok først en tur over gangen hvor 2åring fra Spania, Diana var og 1åringen hennes Inés var. Da vi var på vei til å legge oss gikk strømmen for andre gang i dag. Dette førte til en spontantur ut i mørket, og selvfølgelig var vi ikke de eneste som gjorde det. Mange elever var ute, og dette endte blant annet med stearinlystog og piggy-back race. 

I går hadde vi første skoledag, noe som føltes rart, men det var også spennende. Jeg er ganske fornøyd med timene mine tror jeg, selv om jeg vurderer å bytte ut biologien og engelsken, ettersom engelsklæreren på A1 så godt som prøver å skremme ut alle elevene sine fra klassen siden hun vil ha små klasser. Hun er visstnok en veldig god lærer, men hun er tøff.

Vi har vært på to turer til San José den siste uka, en arrangert av skolen som en del av Conociendo Costa Rica (bli kjent med CR) –programmet. Den andre var på søndag, hvor mange av elevene dro på fruktmarkedet for så å ta bussen inn til San José.

Hver gang vi skal forlate skoleområdet må vi skrive oss inn hos vakten.




Anya grendeling i parken i San José

Etterpå dro noen av oss på Pequeño Mundo, som er en slags billigere, dårligere Ikea. Vi kjøpte random greier til rommet, noe som fikk meg litt inspirert  til å organisere hjørnet mitt. Jeg kan laste opp før/etter bilder en annen gang. 

På fredag fikk alle elevene utdelt 30 000 colónes (ca 300 kr) til skoleutstur og likende. Da er det også tradisjon at etter alle har vært og kjøpt skoleutstyr drar alle på et sted som heter La Cebolla Verde (ja, den heter den grønne løk..) for å bli bedre kjent. Det var veldig bra!

I går begynte Central/South America week. Mange av de latinamerikanske landene har nasjonaldag i disse dager.  Pga frigjøringen fra Spania har mange av landene nasjonaldag på samme dag, nemlig 15 september altså neste onsdag. Men Brazil var jo under Portugal, som alle vet, og hadde nasjonaldag i dag. Hurra for Brazil!!



Jeg og Susanne satt på datarommet i dag, når hun plutselig sier tvers over rommet ”Norge slo Portugal 1-0!!” Så hurra for Norge også!

Til slutt, skolebildet vi tok på camp! Dette er så godt som hele skolen.




Pura Vida

1 kommentar:

  1. serr det ser sykt gøy ut:) håper du har det bra, savnerææ endel!

    SvarSlett